Storytelling: het draait niet om jou

Storytelling draait om een verhaal vertellen. En wie is de held in dat verhaal? Jij toch? Als dappere heldin help jij je klant van haar problemen af. Nope. Niet als je klanten wilt. Jij en je aanbod zijn niet de helden in dit verhaal. Maar wie dan wel?

Egocentrisch volkje

Wanneer kocht jij voor het laatst iets, waarvan je niet dacht ‘dit gaat mijn leven leuker/beter/fijner maken?

Spoiler: dat doe je niet. Het moment dat jij ergens voor betaalt, vertel je jezelf dat deze aankoop je leven beter maakt. Van online cursus neuropsychologie tot shampoo voor haar zonder volume: ik koop ze, omdat ik mezelf het verhaal vertel dat mijn leven leuker/mooier/beter wordt met deze aankoop.

Jouw klant als held

Je klant is de held van jouw marketingverhaal. Als je storytelling wilt gebruiken in je teksten – dat wil je – dan is jouw niet-helden-status een goed uitgangspunt. Schrijf je klant die heldencape om. 

Ja, maar hoe doe ik dat dan?

  • Jouw potentiele klant is degene die onderweg is, maar ‘O NEE’ ze komt een obstakel tegen! Hoe krijgt ze die uit haar weg?
  • Pfieuw, gelukkig. Jouw ideeën, producten of diensten gaan haar helpen. Jij hebt precies de juiste tools voor dit obstakel.
  • Maar o, nee. De held weet niet hoe ze die tools moet gebruiken. Maar daar ben jij , als heuse Toverfee/Perkamentus/Gandalf help jij de held de tools te gebruiken. 
  • Met de juiste tools en de juiste uitleg kan de held aan de slag. Tadaaa het obstakel verdwijnt. Iedereen leefde nog lang en gelukkig #yesplease

🧺Kortere versie (MAND!): zorg ervoor dat lezers zich herkennen in je tekst. Zorg dat je ze vertelt hoe hun leven leuker wordt met jouw producten of diensten. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *