Wat voor content deel je op social media? 5 tips!

Afbeelding ter illustratie artikel 'Wat deel je voor content op social Media'.

Je hebt een LinkedIn-, Instagram of Tiktok-account gemaakt, maar dan… Wat voor content deel je op social media? Wat voor content ga je daar delen? Hier vind je 3 tips die je kunt gebruiken als die eerste rush voorbij is en je vast zit. Want jij kunt dit. Zelf.

Wat voor content deel je op social media?

Content is datgene wat je deelt op social media. Dit is niet alleen het beeld, de video of het plaatje, maar ook de tekst. Maar voor je dat gaat maken, moet je weten wat je gaat delen. In het begin lukt dit vaak nog wel, maar daarna is het zoeken naar inspiratie. Daarom deel ik vandaag 3 tips die je helpen om te bedenken wat je gaat delen op social media. De tips kun je overigens ook gebruiken als je inspiratie zoekt voor je blog of de nieuwspagina van je website.

3 x tips voor content-ideeën

  • Kijk wat je kunt laten zien van je bedrijf. Hoe help jij mensen, welk probleem los jij voor ze op? Laat niet alleen zien wat je doet, maar ook hoe je dat doet. Laat jezelf zien in de content. Dit geeft voor beeld, maar ook voor tekst. Schrijf zoals je praat, zodat de lezer het idee heeft dat er iemand tegen haar praat in plaats van een standaard bericht dat bij elke andere ondernemer kan staan. Praktisch: vertel je volgers hoe jouw dag eruit ziet, beantwoord een veelgestelde vraag, deel hoe mensen denkt dat je werkt en hoe je echt werkt, etc.
  • Welke vraag kun jij beantwoorden voor je doelgroep? Met welke vragen zitten jouw lievelingsklanten? Zo richt ik me op ondernemers die zich afvragen hoe ze zelf hun eigen marketingteksten kunnen schrijven. Ik deel tips om deze zelf te schrijven, maar maak het ook praktisch – zodat je er ook daadwerkelijk iets mee kan. Je kunt in deze categorie bijvoorbeeld ook een veelgehoord bezwaar wegnemen. Ik vind het eng, ik vind het te duur, het kost me teveel tijd, ik weet niet hoe jij te werk gaat, etc.
  • Ga in gesprek met potentiële klanten, online en offline. Wat zeggen mensen als ze bij jou komen? Welke woorden gebruiken ze om hun probleem te omschrijven? Met welke dingen worstelen ze? Bedenk waarom mensen bij jou komen en wat ze dan zeggen. Zo werd ik in loondienst gebruikt als Human Spell Check. Klopt dit en komt de boodschap zo over? Moet ik hier nou die of dat gebruiken? Heb jij een idee voor een artikel voor deze klant? De vragen die jouw klanten stellen kun je beantwoorden en gebruiken als content

Ja, maar ik ben geen schrijver

Het idee dat jij niet kunt schrijven, dat kan een flinke blokkade zijn. Maar die leg jij jezelf op. Natuurlijk kan de een beter schrijven dan de ander, maar: ‘Als je kunt praten, kun je ook schrijven’. Schrijven en content maken wordt makkelijker als je het vaker doet. Wacht dus niet tot je de perfecte post hebt, maar begin gewoon. Schrijf nou gewoon is zoals je praat. Lees het daarna nog een keer na om de echt gekke dingen eruit te filteren en tadaaa: je hebt je eerste content gemaakt.

Zelf marketingteksten leren schrijven

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers zelf ijzersterke marketingteksten schrijven. Ik geloof namelijk in ‘Als je kunt praten, kun je ook schrijven’. Je moet alleen even weten hoe. Op mijn Instagram deel ik praktische tips waar je direct iets mee kunt, spellingsregels die je allang was vergeten en meer. Scheelt je een hoop getwijfel en zinnen opnieuw schrijven. Ook werk ik achter de schermen aan mijn online cursus, waarin ik tips en tricks deel die ik de afgelopen 10 jaar leerde als SEO-specialist en copywriter. Hier vind je de wachtlijst voor ‘Nooit meer zonder content’, zodat je als eerste op de hoogte bent en zelf kunt leren hoe je jouw marketingteksten schrijft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *