Je bedrijf loopt prima. Mond tot mond reclame loopt lekker en je post ook zo af en toe iets op social media. Maar in Google kom je alleen omhoog als iemand precies jouw bedrijfsnaam intikt. Terwijl je daar meer en vaker gevonden wilt worden. Hoe word je beter vindbaar in Google? 5 tips waarmee je gelijk aan de slag kan.
Aan de slag met SEO om beter vindbaar te zijn in Google
Wil je beter vindbaar zijn, dan moet Google je website goed begrijpen. En daarvoor moet je aan de slag met SEO. Het staat voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie. Iets waar ik in mijn tijd op de marketingafdeling een bloedhekel aan had. Toen betekende ‘SEO schrijven’ slecht leesbare teksten schrijven waar je zo vaak mogelijk een zoekterm in propte.
‘We verkopen witte sneakers. Witte sneakers voor dames, witte sneakers voor heren en witte sneakers voor kinderen. Witte sneakers zijn leuk in de zomer, maar kunnen ook heel goed in de winter.’
The horrorr…. Gelukkig snapte Google dat dit niet werkte. Bezoekers kregen de ene na de andere dramatische tekst voor hun neus. Dat moest anders. En daarom ligt de focus nu niet op de zoekterm – al moet je die natuurlijk wel op strategische plekken in je tekst zetten – maar op de waarde die jouw tekst de bezoeker geeft. Google zet jouw website op die felbegeerde eerste pagina als die de vraag van de bezoeker het beste beantwoordt.
Hoe kun je zelf je website beter vindbaar maken? 5 tips
Door termen als SEO lijkt marketing heel moeilijk, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Je kunt namelijk heel goed zelf aan de slag met je vindbaarheid. Geen idee waar je moet beginnen? Start met deze 5 tips.
- Weet voor wie je schrijft. Wie wil je eigenlijk bereiken? Welke mensen wil jij dat jouw pagina bovenaan Google te zien krijgen? Hoe ziet je doelgroep eruit? Als je weet wie je wilt bereiken, wat ze denken en waar ze oplossingen voor zoeken, dan kun je veel gerichter schrijven.
- Kies de juiste zoektermen. Een zoekterm is het woord of de zin waarop iemand zoekt. Wat je intikt in Google. Dus ‘witte sneakers adidas’ of ‘hoe wordt mijn website beter vindbaar in Google?’. Als je eenmaal hebt bedacht welke zoektermen jouw lievelingsklanten intikken, dan kun je met tools als Ubersuggest, Semrush en Google Keyword Planner kijken of daar mensen op zoeken en of je daar veel concurrentie hebt.
- Schrijf waardevolle teksten. Tekst is nog steeds belangrijk in het beter vindbaar maken van jouw website. Dus schrijf de meest waardevolle teksten voor jouw potentiële klant bij je gekozen zoekterm. Wees niet bang om waarde en kennis weg te geven. En wees ook niet bang om als jezelf te klinken. Verstop je niet achter lange zinnen en schrijf zoals je praat. Op die manier krijgt je bezoeker gelijk een gevoel bij wie je bent.
- Zorg dat je lokaal vindbaar bent. Lokale SEO noemen ze dat. De eerste stap is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf pagina. Een gratis tool van Google waarmee je zichtbaar wordt in Google Zoeken en Google Maps. Potentiele klanten kunnen zo je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer, openingstijden en website vinden. Je kunt zelf bepalen wat je deelt.
- Check of je te begrijpen bent. Jouw website wordt door een soort zoekrobotjes doorzocht namens Google. Die scannen de teksten van je website, zodat ze een beeld hebben waar jouw website over gaat. En zo weten ze wanneer het relevant is om jouw website te tonen. Een creatieve naam voor wat je doet of voor je online cursus is hartstikke leuk, maar snappen de zoekrobotjes en je bezoekers het ook?
Je website vindbaar maken: tijd en energie
Vindbaar worden in Google kost tijd. Maar is het wel waard. Als je er geen aandacht aan schenkt, dan gaat Google zelf iets bedenken. Zo was ik vroeger volgens de zoekmachine de beste optie voor mensen die ‘trucjes goudvis’ intikte. Nooit iets over geschreven, zelfs geen goudvis gehad. Het helpt als je weet wie je bent, voor wie je schrijft en wat jou anders maakt dan de rest. Een soort marketing spiekbriefje voor als je bezig bent met je online marketing. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Ik help je graag aan een stevig fundament door middel van een eenmalige Strategische Sessie.