Ik gebruiken of toch je naam?

Ben je ZZP-er, dan ben je je bedrijf. Maar hoe doe je dat in je teksten? Schrijf je dan ‘Ik help je met ….’ of schrijf je vanuit je eigen naam ‘Lian de Snoo helpt je…’. Het verschil tussen in de eerste persoon schrijven of in de derde persoon. Spoileralert: voor mijn klanten kies ik biiiijna altijd de eerste persoon. Waarom dat ook voor jouw teksten beter is en wanneer je dan toch over jezelf mag praten met je eigen naam, dat lees je hier.

Waarom schrijven in de ik-vorm werkt

Schrijven vanuit jezelf is bijna altijd sterker dan schrijven vanuit de derde persoon. Maar veel ondernemers vinden het ook spannender. Want dan moet je dus iets over jezelf gaan zeggen. Je moet voor jezelf durven staan. Voor je eigen kennis en kunde. En dus schrijf je over jezelf met je eigen naam. Lian de Snoo-van Zon doet… Nou heb ik inmiddels een flinke achternaam, dus dat vind ik al irritant. Maar daarnaast is het ook gelijk een stuk afstandelijker. En dat wil je niet in je online teksten. Mensen kopen van mensen. En daar heb je het gevoel voor nodig dat je iemand kent, een verbinding. En die verbinding maak je sneller als je in de ik-vorm schrijft.

Voordelen van schrijven in de eerste persoon- vanuit jezelf dus

  • Directe verbinding: schrijven in de eerste persoon (ik, wij) maakt je boodschap persoonlijker. Hierdoor zorg je ervoor dat de lezer zich betrokken voelt bij je tekst. Je spreekt hem/haar direct aan, waarmee je de kans op het gevoel van verbinding vergroot.
  • Authenticiteit: schrijven vanuit jezelf klinkt eerlijker en oprechter. Je laat zien dat je betrokken bent en ervaring hebt met het onderwerp. Hierdoor bouw je vertrouwen op en verhoog je je geloofwaardigheid.
  • Meer betrokken: wanneer je vanuit de ik-vorm schrijft, heeft de lezer het gevoel dat je met hem/haar in gesprek bent. Je verkleint hiermee de afstand tussen jullie. Dit is ook zoals je in het echt met mensen praat.

Wanneer je vanuit je eigen naam mag schrijven

Er zijn situaties waarin de derde persoon wel beter kan zijn, bijvoorbeeld:

  • In biografieën en profielen: om een formele en objectieve toon aan te houden
  • In persberichten: voor een journalistieke en onpartijdige toon
  • In formele communicatie: voor een meer afstandelijke en objectieve toon

Schrijven in de ik-vorm werkt

Schrijven vanuit jezelf zorgt voor een sterke, authentieke boodschap, waarmee je voor meer verbinding en betrokkenheid in je teksten zorgt. Ook als het misschien spannend voelt om zo je eigen kennis, ervaringen en meningen online te zetten. Maar je bent niet voor niets ondernemer geworden. Je kan dit. Zet hem op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *