In 5 stappen je websiteteksten zelf schrijven

De marketing voor je bedrijf, die kun je zelf. Dus ook je websiteteksten kun je zelf schrijven. Alleen moet je weten hoe. In dit artikel neem ik je mee in de 5 stappen die ik als copywriter altijd doorloop. 

Websiteteksten zelf schrijven: dat kun jij

Wanneer je wilt groeien met je bedrijf heb je meer klanten nodig dan alleen de mensen die je via via weten te vinden. Dus nu is het echt tijd om die website aan te pakken of aan te vullen. Ik geloof dat jij dat prima zelf kan, alleen moet je even weten hoe. Schrijven voor meer online zichtbaarheid is niet moeilijk als je deze 6 stappen volgt.

Stap 1: ken je doelgroep

Wat zijn de problemen waar ze tegenaan lopen, wat vinden ze moeilijk, wat kun jij doen dat hun leven beter maakt? Het gaat veel verder dan alleen ‘moeders in de leeftijd 30-50, hoger opgeleid en woonachtig in de Randstad’. Als je die persoon als uitgangspunt neemt, ga jij niet de beste teksten schrijven. Voor je iets gaat schrijven, duik je dus nog even in die doelgroep. Jij wilt iets schrijven over een gezinsfotoshoot. Schrijf dan niet (alleen) over hoe dat in zijn werk gaat en hoe jij dat aanpakt, maar focus je op je lezer. Wat heeft zij eraan? Welke problemen los je voor haar op, wat levert een shoot haar op?

Stap 2: wees jezelf

Dit lijkt de makkelijkste stap, maar is vaak de moeilijkste. Zodra we in de digitale pen klimmen, verandert ineens onze hele manier van communiceren. Waar je normaal bijna niemand meer met u aanspreekt, behalve je opa en oma, doen we dat online wel. Hoezo? En als je erop let, dan gaan veel mensen ineens met hulpwerkwoorden strooien. Zal, mag, zullen, mogen, worden: ellende. Schrijf zoals je praat of zoals je het aan een vriendin zou vertellen. Formeel taalgebruik is niet hetzelfde als professioneel taalgebruik. Jij hoeft je niet te verschuilen achter wollig taalgebruik, jij weet en kan meer dan genoeg.

Stap 3: kort en krachtig

Je hebt weinig tijd voor mensen hun aandacht verliezen. Dus houd het kort, krachtig en begrijpelijk. Dus check je tekst ook op jargon en technische termen: woorden die jij kunt dromen, maar die voor je ideale klant abracadabra zijn. Kijk of je je zinnen kort kunt houden en dat je tekst makkelijk te scannen is. Naar welke informatie is jouw ideale klant op zoek en hoe kun jij ervoor zorgen dat ze dat makkelijk kan vinden? Tussenkoppen en korte alinea’s are your best friend.

Stap 4: focus op je bezoeker

Bedenk in het schrijven van een tekst waar je lezer, je bezoeker naar op zoek is. Het draait niet om jou. Welke informatie hoopt ze te vinden op je pagina? En hoe kun jij daarop inspelen? Iedereen is altijd op zoek naar ‘what’s in it for me?’. Dus vermeld de resultaten die iemand kan behalen na het gebruik van jouw dienst en vertel de voordelen van je product. Kijk hoe je vragen en bezwaren bij je bezoeker weg kunt nemen. Dus wat doe je, hoe lang duurt het, wat kost het, binnen welke termijn wordt het geleverd, etc. Hoe completer de informatie die jij geeft, hoe makkelijker je bezoeker kan besluiten of jij de juiste persoon voor haar bent. 

Stap 5: zeg wat je wilt dat ze doen

Benoem wat je wilt dat je lezers doen als ze je webpagina hebben gelezen. Moeten ze contact met je opnemen? Zich aanmelden voor de nieuwsbrief? Je volgen op social media? Klikken voor meer informatie? Zo’n actie heet in de marketing een ‘call to action’. Zorg ervoor dat deze duidelijk en direct is. 

Websiteteksten schrijven: jij bent je eigen marketeer

Ik geloof dat jij zelf je websiteteksten kunt schrijven. Er is niemand die zo bevlogen is over je bedrijf, die zoveel passie heeft voor wat je doet. Ik geloof dat jij zelf dat enthousiasme over kunt brengen op je klanten en daarmee voor meer verkoop en impact kunt zorgen. Soms heb je daar een steuntje in de rug bij nodig. In de Strategische Sessie zetten we samen de basis voor jouw marketing neer. Het geeft je houvast en focus, zodat je een spiekbrief hebt als je zelf je marketing doet. Klik hier voor meer informatie over de Strategische Sessie. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *