Hoe maak ik mijn bedrijf herkenbaar online?

Beeld van een laptop met op het scherm een wereldbol met daaromheen allemaal icoontjes. Op tafel ligt een kladblok met pennen en papieren met verschillende grafieken en diagrammen.

Iets waar veel ondernemers mee worstelen: hoe maak ik mijn bedrijf herkenbaar online? Er zijn al zoveel coaches/fotografen/[insert beroep], hoe kom ik daar tussen? Hoe zorg je ervoor dat mensen voor jou kiezen? Dat ze jou herkennen als ze ‘s avonds op de bank door hun Instagram scrollen? Met deze 3 stappen kun je zelf aan de slag.

Je bedrijf online herkenbaar maken

Hoe zorg je er nou voor dat je  opvalt tussen alle andere mensen die ook doen wat jij doet? Dat mensen jouw content herkennen in hun feed? Of dat ze direct aan jou denken als ze jouw product of dienst nodig hebben? Dat doe je door herkenbaar te zijn. 3 stappen die je daarbij gaan helpen.

Ontwikkel een herkenbare stijl online

Wat is jouw persoonlijke stijl? Die kun je uiten in kleuren, lettertypes en vormen, maar daar kan ik je weinig advies over geven. Wel over alles wat je met taal kunt doen. Als het om tekst gaat, dan is mijn belangrijkste advies: schrijf zoals je praat. Als je dat doet, dan laat je al een beetje van je persoonlijkheid zien. Zo zal ik je nooit aanspreken met u, deel ik op instagram waar mijn hart vol van is (zoals deze over je eigen glas eerst vullen) en probeer ik je te inspireren en motiveren om te geloven in je eigen kunnen. 

Deel je verhaal

Zorg dat je volgers, je websitebezoekers, je YouTube-abonnees je verhalen kennen. We onthouden verhalen, we denken in verhalen, we delen verhalen. Door paragrafen en alineas uit jouw verhaal te delen – je hoeft echt geen open boek te zijn – geef je jouw bedrijf een gezicht. Je geeft mensen iets waar ze zich in kunnen herkennen, waardoor ze jou een beetje leren kennen. Mensen kopen van mensen. Dus als het moment komt dat ze open staan voor coaching, dat ze een fotoshoot willen boeken of een huis willen kopen, naar wie gaan ze dan toe? Naar de makelaar met het grootste reclamebord? Of de makelaar die op Instagram al huizen heeft laten zien, die je laat zien hoe haar ochtend eruit zag en die je al een beetje kent…

Weet waar je voor staat

Als je weet waar jij voor staat, voor je bedrijf voor staat en wat jouw kernwaarden zijn, dan kun je dit terug laten komen in alle content die je maakt. Als je daarover deelt op social media, op je website over onderwerpen schrijft die daarbij aansluiten, dan kun je je hart erin leggen. En dat voelt een lezer. Dat voel je door het scherm heen. En jouw passies, jouw kernwaarden maken je herkenbaar. Als je ze durft te delen. Ze durft te laten zien. 

Zichtbaar zijn is mooi, herkenbaarheid fantastisch

Je kunt met tools als ChatGPT en Google Bard heel makkelijk teksten schrijven. ‘Schrijf een blog van ongeveer 300 worden over herkenbaarheid online voor de doelgroep ondernemers’. Tik het in en hij spuugt zo een tekst voor je uit. Maar dat kan iedereen. Hoe JIJ dingen zegt, welke verhalen JIJ vertelt, wat JIJ belangrijk vindt, dat maakt content herkenbaar. Heb je vragen naar aanleiding van deze tekst? Stuur me dan gezellig een DM op Instagram. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *