Over mij pagina: 5 x dit zet je erop

Ik ben gek op de Over Mij pagina. Wist je dat dit een van de meest bezochte pagina’s op je website is? Hoe schrijf je een leuke over mij pagina, zonder op te scheppen? Eentje die je klanten meer over jou vertelt, maar er ook voor zorgt dat ze sneller iets bij je kopen? Heb ik voor je op een rijtje gezet. 

De Over Mij Pagina: strategisch, zonder op te scheppen

Je wilt mensen laten weten dat je goed bent in je werk, maar je wilt het ‘Kijk mij eens goed zijn-gevoel’ voorkomen. De Over Mij pagina is een pagina waarbij een connectie kunt maken met je bezoekers.  Je lezer kent je misschien van Instagram, heeft je aanbod bekeken en wil eens kijken wie je precies bent. En dat laat je op deze pagina zien. En dat hoeft echt niet door jezelf als een gorilla op je borst te kloppen. Maar hoe dan wel?

Mensen kopen van mensen

Mensen doen het liefst zaken met mensen die  een beetje op ze lijken. Waar ze zich in kunnen herkennen. Ken je dat, dat je iemand op een netwerkborrel tegenkomt die van dezelfde dingen houdt. Zo is mijn grootste hobby horeca hoppen. Ergens koffie drinken, taartje erbij en dan bij een ander restaurant lunchen. Dus als ik dit als hobby benoem tijdens zo’n borrel en mijn gesprekspartner deelt die hobby, dan wisselen we vrolijk tips uit voor de beste koffie, de mooiste taartjes en de lekkerste lunch. Hebben we het pas veel later over wat we eigenlijk doen, maar de connectie is er al. En vaak komen daar de leukste samenwerkingen uit.

Waarom je jouw liefde voor rockmuziek niet hoeft te delen. 

Mensen willen weten wie je bent en waarom je doet wat je doet. Dus dat wil je vertellen op je over mij pagina. Maar voor je ook maar een letter intikt, moet je nadenken over je doelgroep. Wat vinden zij belangrijk om te weten? 

‘Ja, maar wat is belangrijk voor mijn klanten?’

Stel dat je een coachingspraktijk hebt waarbij je vrouwen helpt die in zwaar weer zitten. Je weet dat je klanten voornamelijk moeders zijn, met liefde voor interieur en die leven op koffie. Jij deelt die liefde voor interieur en koffie, alleen ben jij ook helemaal gek van keiharde rock-muziek. Iets waar je klanten niet zo dol op zijn. Wat laat je dan zien op je pagina? De liefde voor interieur of de liefde voor rockmuziek?

Een goede Over Mij pagina schrijven: hoe doe je dat?

Je hebt een idee van wat je kunt vertellen op je over mij pagina. Maar hoe zorg je nou dat het een lekker leesbare pagina wordt die het strategisch goed doet?

Start met een een introductie: een pakkende opening die de aandacht trekt en je lezer nieuwsgierig maakt. Dus iets anders dan: ik ben Lian, 36 jaar en ik woon in Woudenberg. Als je het moeilijk vindt, kun je ook starten met een quote die je mooi vindt. Eentje die omschrijft hoe jij in het leven staat of hoe jij je werk doet. 

Deel je verhaal: wie ben je, wat doe met je bedrijf en waarom is dit waarvoor jij elke ochtend uit je bed komt? Waarom vind je zo belangrijk om te doen wat jij doet? Zo voeg je gelijk wat storytelling toe aan je website. Marketingterm voor het schrijven in verhalen. Welk verhaal kun je delen?

Deel een eigenschap die terugkomt in je werk. Je vindt je werk heel leuk, maar waarom? Welke eigenschap van jou komt daarin terug? Je kunt dan vaak een bruggetje maken naar projecten die je hebt gedaan. Ben je fotograaf en gek op het vastleggen van echte momenten? Deel dan dat je dat belangrijk vindt. En leg dan de link naar de echte momenten die je laatst hebt vastgelegd. Hier kun je shoots linken waar je trots op bent. Heb je niet zulke concrete projecten, dan kun je hier ook reviews delen. 

Wat vind je zelf belangrijk om te vertellen? Welk feitje doet het goed op netwerkborrels, wat is iets wat jij anders doet dan anderen, hoe gebruik jij een eigenschap uit je werk ook in je vrije tijd? Ben je bijvoorbeeld nieuwsgierig in je werk? Hoe zie je dat ook terug in je vrije tijd? Ben je nieuwsgierig naar andere landen en culturen (reizen) of ben je nieuwsgierig naar nieuwe smaken (koken)? 

Sluit af met een actie. Vaak vergeten, maar heel belangrijk. Stel dat iemand jouw over mij pagina heeft zitten lezen en besluit: ja, hier wil ik mee samenwerken. Hoe kunnen mensen dat doen? Maak een lijst waar mensen de optie kunnen aanklikken die het best bij hen past, zet een grote rode knop richting je aanbod of een link naar je agenda. Als het maar duidelijk is wat jij nu van je lezer verwacht. 

Ik weet echt niet hoe ik een over mij pagina moet schrijven

Vind je het lastig om te bepalen wat belangrijk is om te delen, wat jou onderscheid van de rest? Ik help je met liefde vooruit. Zo bied ik een eenmalige strategische sessie aan, waarin we samen op zoek gaan naar jouw marketing fundament. Wat heb je te delen, wat maakt jou anders dan anderen en hoe kun je daar klanten mee binnenhalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *